27 February 2013

Super. Ficial.

Here comes a story in Romanian (for which I duly apologize to my non-Romanian readers), because I wanted to see a while back if I could still be coherent in my mother tongue. Turns out it's not that bad after all.



                                                                      Super. Ficial.

30 Decembrie

Şi stăteam pe malul râului, pe cimentul umed plin de noroi şi de zăpadă şi de dracu mai ştie ce în timp ce Călin încerca să ruleze un joint la lumina telefonului. Al meu nu mai avea baterie, aşa că tot ce puteam face era să stau de şase, tremurând din când în când. Pentru că era Decembrie şi noapte şi al naibii de frig.
“Vine cineva?” C. era tot timpul paranoic când venea vorba de chestii ilegale. Mai ales când venea vorba de chestii ilegale pe care le puteai fuma.
“Doar un cocalar. Calmează-te.”
Scânteie. Brichetă pusă înapoi în buzunar. Mână îndesată în acelaşi buzunar. Rotocoale de fum în aerul umed, unindu-se cu aburii care se ridicau din râu.
“Wow. E bun.”
Am încuviinţat din cap, încercând să-mi ţin respiraţia. Nu mi-a ieşit prea bine, câteva secunde mai târziu începând să tuşesc violent. Ştiam ce urma să-mi zică aşa că l-am liniştit înainte să apuce să dea propriul fum afară din piept.
“Calm. Toată lumea tuşeşte iarna.”
Plămânii îmi erau plini iar mintea îmi dădea câteodată pe afară. Luminile oraşului păreau să se învârtă în jurul nostru ca un carusel scăpat de sub control, dar stelele rămâneau fixe.
“Unele lucruri nu se schimbă niciodată,” am decis brusc, trăgând o gură zdravănă de Cola.
A întins şi el mâna după sticlă, zicând că i-e groaznic de sete. Râsul ne venea uşor în momente ca astea. Luminile încă se învârteau şi stelele tot acolo erau. Râsetele noastre se pierdeau printre sirene şi frâne bruşte.
Ne-am împleticit până la maşină şi C. a dat drumul la căldură. Eu am dat drumul la muzică. Am stat aşa, amorţiţi, până a început să ningă. Lent, cu fulgi mici şi indecişi care parcă voiau să urce înapoi în nori dar nu puteau. Mi-am adus aminte de un citat tâmpit care avea sens doar în engleză. “Gravity isn’t responsible for people falling in love.” Deşi cam aşa era. Cădeai în iubire. Cu faţa înainte şi cu mâinile legate la spate după ce un copil mic, gras şi înaripat ţi-a pus piedică pe nepregătite. În momentul ăla îmi doream să fi avut un echilibru mai bun. Poate dacă aş fi mers la mai mult de două ore de gimnastică în copilărie nu aş fi avut problema asta.
“De ce sunt atât de instabilă emoţional?”
“Pentru că dacă ai fi normală, ai fi plictisitoare. Şi nu vrei asta.”
“Tu de unde ştii că nu vreau asta? Poate vreau să fiu plictisitoare,” m-am răţoit la el.
C. a răspuns prin ridicarea unei sprâncene.
“Mă rog, poate nu chiar plictisitoare,” am convenit eu. “Dar măcar mai puţin avariată.”
“Când îţi schimbi caroseria să mă anunţi şi pe mine, că şi eu vreau.”
Râsul ne venea uşor în momente ca alea.
“Ştii, câteodată-” Mai luă o gură de Cola şi işi şterse faţa cu mâneca. “Câteodată îmi vine să pocnesc pe cineva. Tare. Nu pe cineva anume, nu neapărat. Sunt zile în care abia aştept să mă calce cineva pe nervi. Nu contează cine. Chiar nu-mi pasă dacă ajung să lovesc un copil mic sau o bătrână care n-are loc pe trotuar. Nu violentez discriminativ.”
Discriminant.”
“Ai înţeles ce-am vrut să zic.”
Se uită la mine pentru aprobare, pe care o primi. Eram cu totul de acord. Şi eu mă confruntam cu puseuri de violenţă de altfel inexplicabilă pentru un individ aparent integrat social.
“E perfect normal să vrei să te răzbuni pe societate.”
“Normal?”
“Păi da, normal în sensul tău de normal.”
“Şi care-i sensul meu de normal?”
Mi-am mestecat o vreme guma care rămăsese fără niciun gust, gândindu-mă serios la un răspuns pertinent şi inteligent. Răspunsurile pertinente şi inteligente nu veneau uşor în momente ca alea. Cred că după un timp uitase şi el despre ce vorbeam, pentru că a început să fredoneze Closer de Kings of Leon.
With the moon I run far from the carnage of the fiery sun.
Vocea tipului de la Kings of Leon mă făcea să mă gândesc la sex. Preferabil cu tipul de la Kings of Leon. Sau cu vocea lui.
“Ăştia au de gând să vină vreodată în concert aici?”
“De ce?”
“Să-mi iau bilet VIP şi să încerc să mi-o trag cu solistu-n culise după concert.”
A părut să cântărească posibilităţile pentru un moment, decizând că probabil nu ar fi o idee bună şi continuând cu “aşa că ar trebui să o faci. Categoric!”
Câteodată mă întrebam de ce mă încurajează, dar nu în sensul rău, ci pur şi simplu din curiozitate. Eram curioasă şi îmi plăcea să ţin minte chestii. Motiv pentru care ţineam întotdeauna o agendă la mine. Ca să nu uit. E naşpa să uiţi. Nimeni nu ar trebui să treacă prin asta, fie el uitătorul sau cel uitat. Cum zicea şi Peter Pan. Ştia băiatul ăla ce ştia, doar nu degeaba a rămas copil.
            “Crezi că mai bine nu creşteam deloc?”
            “Adică în înălţime?”
            “Da. Aş fi vrut să rămân la douăzeci de centimetri,” am muşcat ironic din cuvinte.
            “Şi eu,” rânji el către mine din scaunul şoferului.
            “Nu fi porc!” am râs, pocnindu-l peste braţ.
            “Nu-s porc, îs doar realist.”
            “Hai no, vorbeam serios. Nu mai bine rămâneam noi copii? Ca Peter Pan.”
            “Peter Pan nu există.”
            “Dă-ţi peste gură! Dă-ţi peste gură chiar acum că de nu, o fac eu!”
            A început să râdă din nou cu poftă, afundându-se în scaun şi în geaca de iarnă cu puf gri. Eu stăteam ofticată în colţul meu de maşină, gândindu-mă la Peter şi la Băieţii Pierduţi şi întrebându-mă de ce fetele nu se pierdeau niciodată în grădina aia nenorocită.
            Începeau să se ducă efectele ierbii şi culorile nu mai erau zgomotoase şi sunetele din jur nu mai păreau a fi accidente de maşină şi caruselul începea să se oprească şi era timpul să ne dăm jos. Aşa că C. a răsucit cheia în contact şi a băgat într-a-ntîia. Ne-am oprit la 2 centimetri de un perete de beton. Poate că efectele nu se duseseră chiar de tot.
            “Vezi ce faci, vrei să ne omori?”
            “Nu în maşina lu’ mama.”
            Drumul până la el acasă era luminat de pânze de becuri festive, prost alese şi prost puse. Oraşele de genul mă dezgustau, dar treceam repede peste. Nu de alta, dar nici al meu nu era mai breaz.
            “Zici ca un Spiderman radioactiv s-a împrăştiat pe casa voastră de cultură,” am râs eu privind mulţimea absurdă de fire luminoase ce legau săraca clădire de pământ. Mi-am imaginat un Prometeu din beton, legat cu lumină. Ah, ironia. Nu am dat glas ideii însă. Câteodată nu ziceam chiar tot ce gândeam, probabil pentru că nu aş mai fi tăcut niciodată şi lumea ar fi început să mă evite.
            Mintea unui om inteligent este un loc foarte ciudat. Uneori credeam că e de datoria mea să împărtăşesc din ea, să nu rămână lumea ignorantă. Uneori nu puteam să tac. Şi, uneori, intram în belele din cauza asta. Motiv pentru care într-o zi am învăţat să tac. Mamei nu i-a plăcut ziua aia, zi pe care eu o asociez cu un fel de maturizare. Zic ‘un fel de’ pentru că nimeni nu se maturizează complet – toţi rămânem cu o bucăţică de copil în noi; no pun intended. Şi, dacă suntem cu adevărat norocoşi, bucăţica de copil nu e un diminutiv.
            ‘Deja?’
            C. scosese cheia din contact şi se auzi clicul centurii de siguranţă. Singurul motiv pentru care îmi pusesem şi eu afurisita aia de bandă retractabilă era senzaţia de îmbrăţişare pe care mi-o dădea. Parcă nu mai e la fel de frig când eşti îmbrăţişat (fie şi de o centură de siguranţă).
            În noaptea aia ne-am uitat la o groază de poze, toate pertinente situaţiei noastre de adolescenţi pierduţi şi neînţeleşi. Multe texte scrise la maşină şi mai apoi pozate. Multe imagini neclare cu citate mâzgălite deasupra. Aşa îmi vedeam mintea: o serie lungă de imagini neclare cu citate mâzgălite deasupra. Că de erau frumos caligrafiate poate mă înţelegeam şi eu cu oamenii.
            Pe la 4 dimineaţa m-am uitat printre obloane şi mi s-au mărit ochii. Mi-am adus aminte de Scufiţa Roşie, care m-ar fi întrebat de ce am ochii aşa de mari şi apoi m-am întors către C. extaziată.
            ‘Bă! A nins! Adică ninge! Uite!’
Am tras de jaluzelele portocalii şi am aşteptat o reacţie. Reacţia nu s-a lăsat aşteptată. Foarte bine, m-am gândit eu, pentru că nu îmi plăcea să aştept. Era prima ninsoare pe bune, cu un strat de vreo 3 centimetri buni de zăpadă deja depuşi. Iubeam zăpada, iubeam felul în care îmi sunau paşii, iubeam scârţâiala aia proaspătă care se compara poate doar cu foşnetul frunzelor cândva în Octombrie.
‘Dacă o să am vreodată un pui de lup, o să-i spun Virginia.’
Şi cu asta ne-am pus la somn, pentru că se făcea ziuă şi eu aveam un tren de prins.

No comments:

Post a Comment